رمزگشایی از اصول بنیادین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر/ اصل خدمت داوطلبانه- بخش اول

اگر به متن نامه رهبر معظم انقلاب در حکم نماینده ولی فقیه در جمعیت و همچنین به سخنرانی آقای روحانی رییس جمهور در روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر (۱۸/اردیبهشت/۱۳۹۴) توجه کنیم متوجه میشویم که اهم انتظارات رهبری، رییس جمهوری و همه مسئولان نظام از هلال احمر این موارد است:

 

۱- تحقق هرچه بیشتر اهداف والای هلال احمر

۲- تقویت و توسعه ارزشهای گرانقدر هلال احمر به منظور پیشی گرفتن جوانان درکارهای نیک

۳- عضویت۲تا۴ میلیون نفر از جوانان کشور با روحیه خدمات داوطلبی در سازمان جوانان

۴- مشارکت داوطلبانه جوانان برای حفظ محیط زیست،مقابله با خشونت و افراطی گری

این انتظارات زمانی برآورده میشوند که اصل خدمات داوطلبانه عملیاتی و اجرایی شود.

حال میخواهیم از اصل خدمات داوطلبانه یکی از اصول بینالمللی صلیب سرخ و هلال احمر رمز گشایی کنیم تا همگان ضمن شناخت و درک صحیح از ابعاد مختلف این اصل استراتژیک، ازکاربردهای تاثیرگذار آن در فرآیند برنامه ها و فعالیت های جمعیت بهره ببرند. هدف اصلی از رمزگشایی از این اصل این است تا هم مدیران و کارشناسان مطابق با اصل خدمات داوطلبانه عمل کنند و هم اعضای جمعیت هدف از عضویتشان را با اهداف اصول اساسی هلال احمر به ویژه اصل خدمات داوطلبانه هماهنگ و منطبق کنند.

جنگ، عرصه فداکاری

وقتی صحبت از خدمات داوطلبانه به میان میآید بیاختیار نسلهای اول و دوم و حتی سوم انقلاب، خاطرات طلایی، دوران هشت سال دفاع مقدس را درذهن تداعی و یادآوری میکند. قطعا مهمترین عامل پیروزی بر دشمنِ تا دندان مسلح مرهون فداکاری، گذشت و ایثارگری آحاد ملت ایران بهویژه خدمات داوطلبانه و بیمنتِ جوانان در آن دوران بسیار سخت بود.

حال سؤال این است که چه نیرو و انگیزهای سبب شد تا مرد و زن، پیر و جوان حتی نوجوانان به صورت داوطلبانه به جبهه ها اعزام شوند؟

در حقیقت بزرگترین هنر امام راحل در آن روزهای بسیار سخت این بود که وقتی کشور با بحران جنگ مواجه شد او پس از فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی برای دفاع از کشور، اندیشه جهاد و فرهنگ عاشورا، که فرهنگ ایثار و شهادت است را به ملت ایران آموختند.

در حقیقت امام راحل از طریق ترویج اندیشه های جهاد در راه خدا و فرهنگ ایثار و شهادت، بنیان نگرشهای یک ملت را برای تقویت روحیه داوطلبی و حرکتهای خداپسندانه و شجاعانه، تقویت و گسترش دادند او تبیین این فرهنگ را سرلوحه کلام نورانی خویش و همه مسؤلان نظام قرار داد.

در بیانی ساده تر امام(ره) کاری کرد تا مردم فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی را برای رسیدن به یک هدف والا (دفاع از میهن) باور کنند. همین خود باورها و اعتقادات مذهبی همچون مغناطیسی قوی، ضمن دمیدن روحیه خدمات داوطلبی و کارهای نیک، مردم و جوانان را گروه گروه به سمت جبهه های نور علیه ظلمت کشاند. همین روحیه داوطلب بود که فضای جبهه ها را سرشار از معنویت، رضای خدا و اخلاص در عمل، دوستی و همکاری کرده بود، به طوری که جوانان با قرار گرفتن در این فضای معنوی و انسانی برای رسیدن به اوج قله جهاد و از خودگذشتگی از یکدیگر سبقت میگرفتند و برای جهاد فی سبیل الله از هیچ تلاشی دریغ نمیکردند. ازهمه مهمتر اینکه فرماندهان جنگ عاملان و پرچمداران عرصه جهاد و شهادت بودند.

متاسفانه پس از آن دوران الهی، بدلیل کم توجهی برخی مسئولان برای انتقال فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی به نسل های بعدی انقلاب، روحیه انقلابی و خدمات داوطلبی روز به روز در کشور کمرنگ و کمرنگ تر شد.

هلال احمر میتواند با استفاده از تجارب بسیار ارزشمند دوران دفاع مقدس از طریق عملیاتی کردن اصل خدمات داوطلبانه دردرون جمعیت، مجدد  روحیه خدمات داوطلبی را همانند روزهای دهه اول انقلاب احیا کند. مشروط به اینکه مدیران و کارکنان با عزم راسخ، ابتدا اندیشه ها بشردوستانه و فرهنگ فداکاری و گذشت را با هدف شکل گیری بنیان نگرشهای نوعدوستانه اقشار مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان ترویج کنند. این امر زمانی میسر میشود که مدیران و دستاندرکاران هلال احمر همانند زمان دفاع مقدس، عاملین به این ارزشها و اصول بینالمللی (انسانیت، بیغرضی، بی-طرفی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی) باشند.

به عبارتی دیگر دست اندرکاران جمعیت به عنوان الگوی بشردوستی و پرچمداران انسانیت و خدمات داوطلبی در هر کشوری در خط مقدم مطرح هستند. در حقیقت تمام تصمیمات رفتارها و گفتار آنها ترویج کننده فرهنگ بشردوستی، نوعدوستی و نیکوکاری است. آنگاه میتوانیم انتظار داشته باشیم پرسنل و اعضای وابسته به جمعیت با تاسی از مدیران، روحیه گذشت، ایثار، فداکاری در درون جمعیت گسترش یافته و شاهد تقویت، تکامل روحیه داوطلبی و تجلی حرکتهای بشردوستانه بدون منت در سطح کشور باشیم.

ارزشهایی والاتر از استخدام و حقوق ماهانه

متاسفانه طی چند سال گذشته به علت عدم توجه و سرمایه گذاری برای آموزش، توسعه و بکارگیری ارزشهای اصول و اهدف هلال احمر برای شکل گیری نگرش های بشردوستانه از یک سو و عدم شناخت برخی کارکنان و اعضای هلال احمر با عمق این ارزشها و تجلی آن در اخلاق و رفتارهای آنان از سویی دیگر، جمعیت را با چالش های بسیارجدی مواجه کرده است.

یکی از این چالشها توقعات مادی و سودآوری است که بعضی از اعضا با وعده استخدام، عضو این نهاد بشردوستانه شده اند. به گفته آنها اگر از همان روز اول نسبت به اصول و اهداف والای هلال احمر شناخت داشتند آنها آگاهانه عضویت هلال احمر را بدون هیچ توقعی می پذیرفتند. ولی ظاهرا بعضی همکاران در جمعیت با هدف جذب حداکثری و جلب مشارکت اعضای جوانان، داوطلبان، امدادگران و نجاتگران در جهت فعال کردن آنها در فعالیت های بشردوستانه و امدادی به آنان وعده استخدام داده اند. عدم تحقق وعده های این چنینی موجب شده تا پس از مدتی تعدادی از اعضای فعال و آموزش دیده از ادامه همکاری با هلال احمر انصراف دهند که ضررش برای جمعیت غیرقابل جبران است. اینگونه وعدهها و خرید خدمات با اصل خدمات داوطلبانه مغایت دارد.

با این مقدمه برای درک صحیح از این اصل ابتدا چند سؤال اساسی طرح میکنیم.

آیا عضویت جوانان، داوطلبان و امدادگران در هلال احمر با هدف استخدام، با اصل خدمات داوطلبانه مغایرت ندارد؟

آیا پرداخت حق الزحمه و دستمزد برای جلب مشارکت فعال اعضای آموزش دیده در فعالیت های بشردوستانه و امدادی با اصل خدمات داوطلبانه در تناقض است؟

برای پاسخ به دو سؤال کلیدی مذکور و همچنین پاسخ به سؤالات مشابه که از طرح همه آنها معذوریم، باید به یک سؤال بسیار مهم پاسخ دهیم.

 اصل خدمات داوطلبانه

Voluntary Services  چیست؟

خدمت در نهضت داوطلبانه است و درهیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود.

این اصل پنجمین اصل از اصول اساسی نهضت بوده و رابطه مستقیمی با اصل انسانیت دارد به بیانی دیگر جمعیت برای تحقق اصل انسانیت، نیازمند کمکهای مردمی، خیرین و اعضای نیکوکار به صورت داوطلبانه و رایگان است.

با توجه به این تعریف از اصل خدمات داوطلبانه باید سه موضوع بسیار مهم که شاخصها و ویژگی اصل مذکور هستند را به صورت روشن و واضح بیان کنیم.

الف – خدمات داوطلبانه

مفهوم خدمات داوطلبانه در صلیب سرخ و هلال احمر بیش ازیک و نیم قرن قدمت دارد و همراه با خود جریان نهضت متولد شد. سپس نیروهای داوطلبِ کمکهای اولیه پایه های مؤسسه جدید را بنا نهادند. در آن زمان نیروهای داوطلب،کمکهای اولیه خود را درشرایط جنگ یارائه میدادند. زندگی نظامی نیروهای داوطلب و خطر جنگ و نا امنی سبب شد تا کلمه داوطلب در آن روزها کاملترین معنی خود را داشته باشد. اما در زمان ما داوطلبی بدلیل گستردگی فعالیتهای جمعیتهای ملی علاوه در زمان جنگ، در زمان صلح نیز کارهای گسترده ای را به عهده گرفته تعاریف متنوعی دارد.

در حقیقت جمعیت های ملی برای پیشگیری و مقابله با تنوعی از آسیب پذیری های ملی و بین المللی باید از حضور تعداد زیادی نیروی داوطلب به نفع مردم سود ببرند. اعضایی که چندین ساعت از وقت خود را هر هفته به کارهای نیکوکارانه و یا خیریه های اجتماعی اختصاص میدهند تا کارهایی نظیر کمک رسانی به سالخوردگان، دیدار از بیماران در بیمارستان، مراقبت از کودکان، کتاب خواندن برای نابینایان، پیشگیری از بیماریهایی مانند (ایدز و اعتیاد) و. . . را انجام دهند. در این مسیر پیچیده تعداد زیادی نیروهایی که آموزشهای کافی در زمینه کمکهای اولیه را گذرانده بودند در مواردی مثل تصادفات بکارگرفته شدند حتی برخی از این نیروهای داوطلب اتومبیل های خود را برای انتقال مصدومان و افراد معلول اختصاص میدهند. اعضای داوطلبی هستند که خون میدهند، اعانه جمع میکنند و کارهای خیریه فراوان دیگری برای هلال احمر انجام میدهند.

از نظر هلال احمر تمام این افراد از مدیران و کارمندان گرفته تا اعضای وابسته به جمعیت انسانهای بشردوست و نیکوکار هستند. بنابراین مناسبترین واژه برای اعضای جمعیتهای ملی واژه «داوطلبان» یا «نیروهای داوطلب» است. ویژگی داوطلبانه صلیب سرخ و هلال احمر به طور مستقیم با اصل انسانیت مرتبط است.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر میکنید خدمات داوطلبانه و نیکوکاری فقط متعلق به گذشتگان و در زمان جنگ است و دیگر جوانان امروزی درکارهای خیرخواهانه مشارکت نمیکنند؛ سخت در اشتباه هستید. چرا که نیکوکاری درجهانِ امروز بیش از گذشته،گسترش پیدا کرده و هر روز با انرژی، قدرت و محبوبیت بیشتری، اقشار جدیدتری از مردم را در برمیگیرد و انسانهای بیشتری حاضرند به کمک انسانهای نیازمند بشتابند.

برای اینکه صلیب سرخ و هلال احمر قادر باشد فعالیت خود برای تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسانها را انجام دهد باید حس فداکاری انسانها را برانگیزند و به بهترین شکل ممکن از مردم و جوانان درخواست کند تا آنها برای کمک به آسیبدیدگان ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی و پیشگیری و مقابله با آسیب پذیریهای اجتماعی عضویت هلال احمر را بپذیرند. اگر این درخواستها حرفهای انجام شود جمعیت های ملی مملو از مردان، زنان و جوانانی با روح بزرگ، توسعه یافته و خدمت رسان میشود. بنابراین زیربنای خدمات داوطلبانه، نیکوکاری و ازخودگذشتگی است این دو واژه از یکدیگر و از اصل خدمات داوطلبانه، جدایی ناپذیرند.

نجات برادران مجروح

بیایید تا با زدن مثالهایی از دنیای واقعی صلیب سرخ و هلال احمر به ابعاد عمیقتر خدمات داوطلبانه بدون منت و سودآوری را بیان کنیم.

۱-صلیب سرخ و هلال احمر مؤسسهای است عام المنفعه که کمکهای داوطلبانه و رایگان ارائه میدهد.

این نهاد، در روزهای آغازین، برپایه اصل اراده گرایی  تشکیل شد. وقتی «هانری دونان» بنیانگذار نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سولفرینو، با حجم زیادی از مجروحانی روبه رو شد که به دلیل کمبود نیروی پزشکی بدون رسیدگی رها شده بودند، او به تنهایی نمیتوانست همه مجروحان را نجات جان دهد. پس ابتدا با ترغیب ساکنان سولفورینو و مسافران شهر همسایه که در کاستیگلیون  بودند تلاش کرد تا آنها را برای کمک داوطلبانه به مجروحان جنگ بسیج کند.

او موفق شد و این زنان آن منطقه بودند که اعلام آمادگی کردند و از قربانیان هر دو جبهه مراقبت کردند، آنان با برقراری دوستی و همکاری جان پنج هزار نفر را نجات دادند و مرتب این عبارت را تکرار میکردند که  Tutti fratell  ( تمام آنها برادر ما هستند).

دونان این موفقیت را که ناشی از احساس بشردوستی و روحیه داوطلبی بود را درتمام نقاط جهان گسترش داد و این عبارت، بدون توجه به مرزها و ورای تمام دشمنیها توسط تمام مردم دنیا تکرار شد و خواهد شد. «تمام مجروحان جنگ برادر ما هستند»

۲-نزدیک یک قرن بعد از حادثه سولفورینو وقتی بمب اتمیدر هیروشیما منفجر شد، بخش زیادی از نیروهای پزشکی و پرستاری شهر نابود شدند، انفجار خیلی سریع همراه شد با رسیدن چند صد دخترجوان، این دختران بین ۱۴ تا ۱۶ سال، تنها داوطلبان صلیب سرخ ژاپن برای کمک به آسیب دیدگان و قربانیان هیروشیما بودند.

آنها داوطلبانی بودند که تمام عواقب یکی از بزرگترین محنتهای قرن را پذیرفتند و حاضر شدند جان خودشان را بخاطر کمک به قربانیان اتمی به خطراندازند.

با توجه به این دو مثال در می یابیم که صلیب سرخ و هلال احمر همزمان قادر است تلاشهای دولتمردان و سازمانهای خیرخواهانه اجتماعی را تکمیل کند، هلال احمر قدرت و شخصیتش را به عنوان یک مؤسسه خصوصی مدیون برقراری دوستی، همکاری و روح کارگروهی و یاریرسانی فوری کارکنان و اعضای داوطلبش است.

چون دولتها هر چه قدر هم که خوب سازمان یافته باشند، به هیچ وجه نمیتوانند با کلیه ناکامی ها دست و پنجه نرم کنند.

درست است که نمایندگان دولت، برای انجام فعالیت های خیریه مسئول هستند و ممکن است افراد مشفقی باشند، که غالباً هم اینگونه است، ولی آنها توسط قوانین، آیین نامه ها، دستورالعملها و کاغذبازیهای معمول محدود میشوند. مسؤولان دولتی به دلیل ملاحظات شغلی فعالیت میکنند در حالی که دستاندرکاران و اعضای داوطلب هلال احمر نه تنها نباید هیچ یک از این موارد را داشته باشند بلکه با داشتن سه ویژگی منحصر به فرد داوطلبان به شرح زیر برای حفاظت از زندگی و سلامت  و کرامت انسانها تلاش میکنند.

سرمایه گذاری روی کدام داوطلب؟

اول: داوطلبان هلال احمر فعالیت نیکوکارانه را با انگیزه خداپسندانه و بشردوستانه برای کمک رسانی فرد است به افراد آسیب پذیر کمک میکند. دوم داوطلبان گرمای وجود انسانهای نیازمند را با همه وجود و با گوشت و خون خود احساس میکنند. سوم داوطلبان از نظر روحی و روانی توانایی احساس همدردی، همدلی و هم زبانی محترمانه با آسیب دیده گان را دارند.

بنابراین صلیب سرخ و هلال احمر باید از بین متقاضیان عضویت در جمعیت روی کسانی  سرمایه گذاری کند که با داشتن این سه ویژگی و همچنین جذب جوانان داوطلبی با خمیرمایه نیکوکاری تلاش کند.

هلال احمر باید در قدم اول این افراد را شناسایی و پس از جذب، آنها را برای فعالیت های بشردوستانه و امدادی تربیت و آماده کند.

در قدم دوم باید با تمام قوا تلاش کند تا بخشندگی را در بین جوانانی تحریک کند؛ آنها درآینده و در مواقع لزوم هلال احمر و مردم آسیب دیده را تنها نمی گذارند و اعضای آموزش دیده نیز تحت هر شرایطی برای کمک به آسیب دیدگان با جمعیت مشارکت و همکاری صمیمانه خواهند داشت و در موارد حساس و بحرانی ضمن استمرار عضویتشان با  تدبیر و درایت مایه امید و آرامش ملت و جانهای خسته از حوادث می گردند.

بنابراین همگان بدانند طبق اصل خدمات داوطلبانه، اعضای داوطلب با روحیه بشردستی و خدمات داوطلبی نه تنها بزرگترین سرمایه هلال احمر بلکه از با ارزشترین سرمایه های اجتماعی یک کشور محسوب میشوند.

خدمات بدون دستمزد

حرف و حدیث در مورد ارائه خدمات بدون دستمزد و رایگان بسیار است. اما باید بدانیم دو راه برای کمک کردن وجود دارد: یکی بخشیدن کالا یا پول است و دیگری کسی که وقت و زمان خود را به عنوان هدیه در اختیار جمعیت قرار میدهد.

دیر زمانی است که در عرصه نیکوکاری دیگر تفاوتی بین طبقات مختلف مردم اعم از فقیر و غنی وجود ندارد؛ چون به همان اندازه که ثروتمندان با کمکهای مادیشان میتوانند کمک کنند، کسانی که که داراییهای کمی دارند و یا حتی فقیر هستند نیز به همان اندازه انسانهای مرفه و ثروتمندان، توان بخشش دارند و در بسیاری از موارد اقشار متوسط و ضعیف جامعه به ویژه اعضای داوطلب هلال احمر بسیار بخشنده تر و سخاوتمندانه تر از کمکهای نقدی ثروتمندان هستند.

چون این اعضا با از خود گذشتگی و بدون منت چشمداشت وارد صحنه حوادث میشوند و برای نجات جان دیگران هرگونه مخاطراتی را با جان و دل میپذیرند.

نکته مهم این است که روحیه داوطلبی بین مدیران، کارمندان و اعضا داوطلب به واسطه ایجاد رابطه دوستانه و صمیمی طی یک مبادله انسانی توسعه یافته است و امور از طریق مهارتهای همکاری و کارگروهی اداره و انجام میشود. در نتیجه مدیریت دستوری و بخشنامه ها و دستورالعمل های خشک و بیروح کاملا با خدمات داوطلبانه منافات دارد.

اعضای داوطلب نیز بدانند که بخشندگی آنها به دیگران به نوعی گیرنده بخشندگی هم هست. شاید بپرسید چگونه یک فرد بخشنده، بخشندگی دریافت میکند؟

در جواب باید گفت که عمل نیکوکارانه اش، او را از تنهایی و محیط افسرده اطرافش دور میکند، او را از درونگرایی و کسالت و بیهودگی نجات میدهد و گاهی همین بخشندگی به او جان تازه و زندگی شرافتمندانه و سخاوتمندانه می بخشد. این نوع بخشندگی داوطلبان موجب رضایت درونی و سبب ارتقای عزت نفس آنها میشود.

بنابراین سازمان دهی کارهای خیرخواهانه و فعالیتهای بشردوستانه برای تمام ارکان صلیب سرخ و هلال احمر مانند زدن دو نشان یک تیر  است.

کارمندان هم روحیه داوطلبی داشته باشند

با توجه به نیاز جوامع بشری و حجم بالای آسیبها، متاسفانه هلال احمر در بعضی از جوامع یک واقعیت را پذیرفته است و آن اینکه بسیاری از افراد نمیتوانند برای «هیچ» و «بدون دستمزد» کار کنند و از آنجایی که جمعیت های ملی برای تسکین آلام بشری، نیاز به کارمندان حرفهای و متخصص دارند، باید به بخشی از کارمندان خود حقوق پرداخت کند.

اما نکته مهم این است که همه دستاندرکاران هلال احمر از مدیران ارشد گرفته تا کارشناسان و نیروهای خدماتی علیرغم دریافت حقوق و دستمزد باید طبق اصل خدمات داوطلبانه با حفظ روحیه داوطلبی در فعالیت های بشردوستانه و امدادی از داوطلبان پیشی بگیرند.

اعضای داوطلبی هم که به دلیل تأمین معاش حق الزحمه دریافت میکنند نیز باید هم شأن و شخصیت هلال احمر و هم روحیه داوطلبی خود را از دست ندهند.

داوطلبان باید مراقب باشند که به اعتبار و جایگاه بینالمللی هلال احمر لطمه نزنند و خطوط قرمز اصل خدمات داوطلبانه را رعایت کنند.

البته موقعیت کسانی که برای یک مؤسسه بشردوستانه کار میکنند با این موضوع که حقوق دریافت میکنند یا نه، مشخص نمیشود. چون مهمترین موضوع این است که کاری که انجام میدهند با روحیه بشردوستی و داوطلبی باشد. بنابراین روحیه داوطلبی در اولویت و درجه اول اهمیت است و اینکه دستمزد دریافت میشود یا نه، در درجه دوم اهمیت قراردارد.

بخشنده بودن، سخاوتمند بودن، داشتن قلبی مهربان و تلاش برای داوطلبی مفید بودن لازمه فعالیتهای بشردوستانه، امدادی و عامالمنفعه است اما کافی نیست. هلال احمر برای انجام بسیاری از وظایف ضروری است تا اولا اخلاق بشردوستانه و نیکوکارانه را در رفتار خودشان متجلی کنند، ثانیا اعضای داوطلب متناسب با آسیبپذیری هر کشور که با توجه به فرهنگ، مذهب، سیاست و جغرافیای هر کشور متفاوت است، آموزش ببینند.

طبق اصل خدمات داوطلبانه، داوطلبان کسانی هستند که خدمات خود را به طور رایگان خواه به صورت دائمی یا موقت انجام میدهند. حتی برای اعضایی که در ازای خدماتی که ارائه میدهند مبلغ بسیارکمی که برای تامین معاش خود دریافت میکنند؛ میتوانیم واژه داوطلبان را اطلاق کنیم.

اما برای کسانی که انتظار دارند جمعیت صد درصد ارزش خدماتشان را پرداخت کند نمیتوانیم از واژه داوطلبان استفاده کنیم.

در اهمیت مدیریت کارآمد

داوطلبان باید به اندازه کافی آموزش ببینند یکی از این آموزشهای اصلی که بر آموزشهای امدادی تقدم دارد آموزش اصول و اهداف هلال احمر است. این موضوع ممکن است نیاز به مقدار زیادی وقت، حوصله و تلاش مدیران و مدرسان و اساتید را به همراه داشته باشد، ولی یک داوطلب واقعی، باید علاوه بر مهارتهای امدادی بر مهارتهای بشردوستانه هر اصل مسلط باشد و خطوط قرمز آن را بپذیرد.

چون ساختارهای اجتماعی و شرایط اقتصادی و فرهنگی، مذهبی و سیاسی از کشوری به کشور دیگر متفاوت و متغیر است و  راه حل واحدی برای حل مشکلات وجود ندارد. بنابراین خدمات رایگان داوطلبان، بستگی به قوانین هر کشور دارد، جمعیت های ملی باید برای توسعه بخشندگی و ارتقای روحیه داوطلبی، دارای مدیریت کارآمد و برنامه جامع داشته باشند.

در این صورت جذب انسانهای خیر و نیکوکار واقعی متناسب با ارزشهای اصول اساسی نهضت، به ویژه اصل خدمات داوطلبانه، محقق میشود.

مواد ۲۲ و ۶ اساسنامه جمعیت به اصل خدمات داوطلبانه اختصاص دارد . طبق ماده ۲۲ اساسنامه جمعیت، خدمت درجمعیت افتخاری است، مگر در مورد پستهایی که بنا به دلایل اداری و تشکیلاتی و یا به موجب قوانین و مقررات کادر ثابت و حقوق بگیر لازم داشته باشد.

همچنین طبق ماده ۶،  هر کس از زن و مرد وکوچک و بزرگ بدون رعایت ملاحظات سیاسی، مذهبی و نژادی و با رعایت این اساسنامه و مطابق آییننامه عضویت جمعیت، میتواند عضو جمعیت شود.

موضوعی بسیار مهم دیگر این است که کارمندان و اعضای افتخاری با روحیه داوطلبی باید برای ترویج بشردوستی و نیکوکاری تلاش کنند باید آنها با استفاده از مهارتهای بشردوستانه اصل انسانیت ارتباط کاری دوستانهای با همگان ایجاد کنند، اساس اصل خدمات داوطلبانه بر پایه همکاری و کارگروهی استوار است.

در کارگروهی هر کسی ضمن اینکه فردیت خود را حفظ میکند، آزادانه انگیزه مشترک خود را برای سرعت بیشتر و پیشبردکارها از طریق مهارتهای احترام، برقراری دوستی، همکاری، تفاهم و صلح میتوان به یک هدف والای و مشترک مثل تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسانها نائل آمد.

باید مدیران و کارشناسان با افراد تحت فرمان او به گونهای کار کنند که همه در کارها سهیم شوند باید به نظرات همه افراد احترام گذاشته شده و آرایش و سلسله مراتبی سازمانی در مسیر کارگروهی برای رسیدن به اهداف مشترک مد نظر قرار گیرد.

قطعا در چنین شرایطی روح کار گروهی و کار تیمی متولد میشود. در چنین شرایطی همه از کار کردن شانه به شانه همراه اشتیاق و دوستی متقابل لذت میبرند.

خدمات داوطلبانه با بخشنامههای دستوری سنخیت ندارد و اگر بخواهیم با جوانان، داوطلبان و امدادگران مانند دیگر سازمانهای دولتی دستوری عمل کنیم قطعا با ریزش اعضای آموزش دیده مواجه خواهیم شد. انشاا… در شماره آتی نشریه به سومین موضوع از این اصل خواهیم پرداخت.

*منابع مورد استفاده برای تبیین این اصل از سایت فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر اقتباس شده است.

 

نویسنده: نادر گلستانی، کارشناس و مدرس اصول بین المللی هلال احمر

منبع: نشریه ماه نو شماره ۶۲

 

 

یک دیدگاه برای این نوشته ارسال شده است

  1. مبین شاددل says:

    اداره جذب و سازماندهی یازده ماهه(۹۴/۶/۱۷) که کارتم رو درخاست دادم اما هنوزم به دستم نرسیده . خودت بپیگیری کن.
    مبین شاددل کد ملی ۶۲۸۰۱۴۲۲۹۹ کانون طالقانی هلال احمر شهرستان بندر ترکمن. استان گلستان.

Comments are closed.