گفتگو با هادی محمدی مقدم:داوطلبی نکنم، عیدم عید نمی‌شود

همراه حرف‌های جوان داوطلب یزدی که در طرح نوروزی جمعیت هلال‌احمر حضوری ١٣ ساله را تجربه کرده است

شهروند| آمدن فروردین و تعطیلات نوروزی برای اکثر ما ایرانیان تداعی‌گر استراحت و شادی و تفریح است. گویی همه ما تمام طول سال، خود را فراموش می‌کنیم و سخت به کار و فعالیت می‌چسبیم و با رسیدن به اسفندماه و نزدیک‌شدن فروردین به یکباره احساس خستگی مفرط می‌کنیم و یادمان می‌افتد که آدمی به استراحت و تفریح هم نیاز دارد؛ برای همین کل تعطیلات را به استراحت  و تفریح اختصاص می‌دهیم، اما گویی جوانان داوطلب جمعیت هلال‌احمر قرابتی با مفهوم خستگی ندارند! جوانانی که تمام ١٢ماه ‌سال را بی‌ادعا خدمت می‌کنند و جالب است که برای بودن در صحنه فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه برای تعطیلات نوروزی هم داوطلب می‌شوند؛ داوطلبانی که آن‌قدر تعدادشان زیاد است که سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر هر شهرستان براساس معیارهایی که دارد از میان آنها عده‌ای را برمی‌گزیند! افرادی که به‌طورحتم کمک‌های اولیه مقدماتی را آموخته و در کارگاه‌های توانمندی‌ که طی‌ سال برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند. ‌

هادی محمدی‌مقدم؛ جوانی یزدی است که مانند همه جوانان جمعیت هلال‌احمر خستگی را نمی‌شناسد و برای ارایه خدمات در پست‌های نوروزی جمعیت هلال‌احمر داوطلب می‌شود.‌هادی از ‌سال ١٣٨٢ عید خود را با شرکت در طرح نوروزی جمعیت هلال‌احمر جشن گرفته و به‌گفته خودش اگر سالی در این طرح  شرکت نکند، عید معنایش را برای او از دست می‌دهد! طرحی که سه حوزه گردشگری، سلامت و کارهای فرهنگی برای کودکان را دربرمی‌گیرد و تمام اعضا سعی‌دارند در هرکدام از این حوزه‌ها بهترین‌ها را به مسافران نوروزی ارایه کنند.

در زمینه گردشگری جمعیت کلاس‌هایی را برای اعضا برپا می‌کند تا در تعطیلات بتوانند مسافران را به خوبی راهنمایی کنند. حوزه سلامت نیز همان‌طور که از نامش پیداست خدمات پزشکی ارایه می‌کند و خیمه‌های نماز نیز مسائل عقیدتی مسافران را پوشش می‌دهند، البته در این مجموعه، جمعیت از کودکان غافل نمانده و فضای دوستدار کودک را برای این قشر درنظر گرفته، فضایی که‌ هادی درباره آن این‌طور می‌گوید: فضایی است همانند مهدهای کودک که کودکان می‌توانند هم در آن‌جا  استراحتی داشته باشند و خستگی سفر را از جان بیرون کنند و هم سرگرم شوند؛ سرگرمی‌هایی که آشنایی با اهداف هلال‌احمر را دنبال می‌کنند.

امسال مرحله ١۶ طرح نوروزی جمعیت هلال‌احمر اجرایی شد، طرحی که در آغاز تنها حوزه گردشگری را دربرمی‌گرفت و با گذر زمان بالغ و در عرصه‌های دیگر وارد شده است؛ یکی از این نوآوری‌ها کانال مجازی سلامت بود که امسال اجرایی شد؛ بالاخره جمعیت نیز از قافله تکنولوژی و دنیای مجازی عقب نمانده و خود را به‌روز می‌کند. در همین راستا امسال کانال مجازی سلامت را راه‌اندازی کرد تا مسافران با عضو شدن در این کانال، اطلاعات موردنیاز سلامت خود در سفر را از این طریق دریافت کنند.‌ هادی از تیم‌های سیار یا سحاب جمعیت می‌گوید: تیم‌هایی که پیاده یا با دوچرخه در مناطق شلوغ شهر، جاهای قدیمی و بافت‌های تاریخی درحال تردد بودند و مسافران را راهنمایی و آنها را با تاریخچه و گذشته مناطق موردنظر آشنا می‌کردند.

استقبال بی‌نظیر مسافران از پست‌های نوروزی جمعیت هلال‌احمر حکایت از این داشت که جمعیت هلال‌احمر به نوعی برند تبدیل شده است.‌ هادی در تشریح این برندشدن می‌گوید: مسافران به جمعیت اطمینان دارند و حتی برای پرسیدن آدرس ترجیح می‌دهند از  بچه‌های جمعیت سوال کنند. این اطمینان و شناخته‌شدن تا جایی پیش رفته که برخی از مردم عادی که عضو جمعیت نیز نیستند برای تعطیلات و طرح نوروزی داوطلب می‌شوند؛ امسال پزشکان متخصصی بودند که ساعاتی را به ارایه خدمات پزشکی به مسافران اختصاص می‌دادند.‌ هادی معتقد است معاونت سازمان جوانان هلال‌احمر استان یزد رویه خوبی را در پیش گرفته است؛ بهره‌گیری از افراد توانمند، تا بتوانند در موقعیت‌های مختلف شرایط را مدیریت کنند. درواقع اعضایی که در طرح نوروزی استان یزد شرکت می‌کنند، مدیریت بحران را به خوبی آموخته‌اند. به‌عنوان مثال عصرها در استان یزد طوفان گردوخاکی ایجاد می‌شود که اعضای جمعیت باید بدانند در این شرایط مسافران را کجا اسکان بدهند تا اذیت نشوند و با خاطره‌ای به‌یادماندنی دوباره به یزد سفر کنند. وقتی از‌ هادی درباره انگیزه‌اش برای شرکت در طرح‌های نوروزی طی سال‌های متمادی می‌پرسیم، می‌گوید: یکی از جاذبه‌های این کار آن است که با مردم کشورم سروکار دارم و می‌توانم کاری برای آنها انجام‌بدهم. من در پی اجرایی کردن اهداف هلال‌احمر هستم و در کنار آن دوست ندارم مسافران در شهر من احساس خستگی کنند برای همین در طرح‌های نوروزی شرکت می‌کنم و سعی دارم به هر دو اینها برسم. وقتی نوبت به گفتن خاطرات این طرح‌ها می‌رسد، ‌

هادی تمام لحظات این طرح را خاطره‌انگیز می‌داند و می‌گوید برای او همه‌چیز خاطره است؛ از مسافری که در طوفان گیر کرده بود و خودرواش به‌طور وحشتناکی آسیب‌ دیده بود و ما اسکانش دادیم تا مسافری که هزارکیلومتر در مسیر بوده و زمانی که به ما رسیده با لبخند به ما نزدیک شد و خسته‌نباشید گفت. خوبی این طرح آن است که با آد‌م‌های مختلف خلقیات گوناگون و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوم. در کنار این اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، حضوری خیرخواهانه و نوعدوستانه در کنار مردم و مسافران نوروزی است تا آنها با اهداف متعالی جمعیت هلال‌احمر آشنا شوند.