اجرای طرح «گفت‌وگوی بشردوستی» در مدارس ۵ استان// گفت‌وگو را یاد بگیریم

این یک آغاز است؛ آغازی برای تعامل سازنده. این روزها که خروجی هرکدام از پایگاه‌های خبررسانی پُرشده از بگومگو و جاروجنجال… «گفت‌وگوی بشردوستی» می‌تواند گام بلندی برای ساخت محیطی عاری ازخشونت بردارد؛ آنقدر که آدم دلش می‌خواهد ازبسیاری سیاستمداران بخواهد همپا با دانش‌آموزان دراین طرح شرکت کنند! هدف از اجرای «گفت‌وگوی بشردوستی» و آموختن آن این است که درمرحله نخست، خود ما انسان‌ها اهل گفت‌وگو شده و یاد بگیریم چگونه با هم گفت‌وگو کنیم؛ چه بسا اگر سیاستمداران دنیا روش‌های گفت‌وگوی بشردوستانه را آموخته بودند، حالا شاهد این همه جنگ و خونریزی درجهان نبودیم.

فراگیری منطق و تفکر استدلالی

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در آخرین اظهارنظر درباره «گفت‌وگوی بشردوستی» عنوان کرد: «طرح گفت‌وگوی بشردوستی درمدارس ۵ استان کشور آغاز شده که امیدواریم بتوانیم استان‌های بیشتری را تحت پوشش این طرح قرار دهیم. دکتر مسعود حبیبی اظهار داشت: امسال طرح جدیدی را با عنوان گفت‌وگوی بشردوستی در ۵ استان آغاز کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم استان‌های بیشتری را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.» او ادامه داد: «دانش‌آموزان دراین طرح با آموزش‌های فن‌ بیان، کارگاهی درمورد منطق، تفکر استدلالی و مباحثی دیگر و پس از طی‌کردن این دوره درمسابقات گفت‌وگو شرکت می‌کنند».

هرچه گفت‌وگو افزایش یابد، دوستی پایدار بیشتر می‌شود

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: «درمسابقات گفت‌وگو، دانش‌آموزان درمورد مسائلی که مطرح می‌شود، به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند و ما در گفت‌وگوی بشردوستی علاقه‌مند هستیم تا سطح تحمل دانش‌آموزان را نسبت به نظرات مخالف بالا ببریم و کمک کنیم که فرهنگ گفت‌وشنود درجامعه افزایش یابد.»

او تصریح کرد: «معتقدیم هرچقدر گفت‌وگو درجامعه افزایش یابد، تعامل و دوستی پایدار بیشتر می‌شود».

حبیبی خاطرنشان کرد: «طرح گفت‌وگوی بشردوستی دانش‌آموزی یکی از بهترین راهکار‌های کاهش خشونت در اجتماع است؛ زیرا آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز جامعه و زیرساخت تربیت درجامعه محسوب می‌شود.»

بشردوستی یعنی کاری که انجام می‌دهیم باید به نفع کل جامعه بشری باشد

سعید بابایی، معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر هم دراین مورد گفته: «اگر شما فردی هنرمند و دارای توانمندی‌های مختلفی باشید که با تلاش آن را کسب کرده‌اید، این می‌تواند افتخاری اکتسابی برای شما باشد، اما منشأ بسیاری از اختلافات و جنگ‌ها و کشتارهای دنیا در افتخارات افرادی بودند که به گذشته، نژاد و ملیت و… خود افتخار می‌کردند که هیچ تلاشی در دستیابی به آن دخیل نبوده است.»

او با اشاره به این‌که ارزش هرکس به داشته‌های ذهنی و توانمندی‌هایی است که خود او با تلاش خود به دست آورده، اضافه کرد: «فراموش نکنیم افتخارات مربوط به قوم، نژاد، ملیت و اقلیم زندگی و… چون متشکل شده از تربیت، محل زندگی و خانواده و… گرچه ارزشمند است، اما قرارگرفتن ما درشرایطی که درآن نقشی نداشته‌ایم، نباید سبب برتری‌جویی ما نسبت به سایر انسان‌های فاقد این شرایط شود.»

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با بیان این‌که باید بنگریم، چه چیزهایی داریم و چه توانمندی‌هایی را خودمان به دست آورده‌ایم، به ترجمه و تفسیر حدیث مکارم اخلاق رسول اکرم(ص) پرداخت و تصریح کرد: «تمام دارایی‌های ما درنهایت خلاصه می‌شود، دراین حدیث خاتم پیامبران که فرمودند: «إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» این حدیث به معنای این است که رسالت بعثت، تکمیل مکارم اخلاقی درمفهوم عام همان بشردوستی بوده است.»

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر کشور با اشاره به معنای سیطره گسترده‌تر بشردوستی بیان کرد: «بشردوستی یعنی کاری که انجام می‌دهیم، باید به نفع کل جامعه بشری باشد».

دانش‌آموزانی که دراین طرح مشارکت می‌کنند، اگر در اطرافشان، درجامعه و خانواده، خشونت و نزاع و دشمنی شکل گرفت، نخستین کسی هستند که در رفع آن مشکلات پیشقدم می‌شوند و دل‌ها را به هم نزدیک می‌کنند. کاش، سیاستمداران هم دراین طرح شرکت  می‌کردند.

شما هم نظر خود را ارسال کنید